Airco retrofit R1234yf

Een aircosysteem kan alleen goed werken als het de juiste hoeveelheid koudemiddel bevat. Het koudemiddel staat onder druk in het aircosysteem en zal bij lekkage ontsnappen naar de atmosfeer. De meeste aircosystemen in auto's zijn nog voorzien van het koudemiddel R134a. Dit koudemiddel heeft een negatieve invloed op het broeikaseffect. Gemiddeld zit er 500 gram koudemiddel in het aircosysteem van een auto. Deze hoeveelheid is te vergelijken met 715 kg CO2. Het ontsnappen van deze hoeveelheid koudemiddel kunt u ook vergelijken met +/- 4.000 km rijden met uw auto. Om deze reden mag het koudemiddel R134a niet meer toegepast worden in nieuw te produceren auto's. Het nieuwe koudemiddel is R1234yf, dit koudemiddel heeft een verwaarloosbaar kleine invloed op het broeikaseffect.

 

Auto Drielanden heeft een methode ontwikkeld om uw airco vakkundig om te bouwen (retrofitten) naar het nieuwe milieuvriendelijke koudemiddel R1234yf. Indien uw airco geen gebreken vertoont en goed functioneert, is retrofitten nog niet rendabel. Echter wanneer uw airco door een gebrek of lekkage hersteld moet worden, wordt retrofitten al snel interessant. U draagt dan uw steentje bij in het verminderen van het broeikaseffect en u bent op de toekomst voorbereid. De verwachting is dat de beschikbaarheid van het oude koudemiddel zal dalen en de prijs ervan zal stijgen. Na het retrofitten van de airco kan deze vervolgens door elk ander airco-service bedrijf onderhouden worden. Uiteraard kunt u voor het toekomstige onderhoud ook bij ons terecht.

 

Meer informatie over retrofitten naar R1234yf kunt u ook vinden in twee artikelen gepubliceerd door AMT,  kennisportaal van de automotive.